Jaguar XJ6.

Jaguar XJ6. 3.4  serie 2  bouwjaar 1975.

Enkele foto's van deze zeldzaam mooie XJ6. Ook beetje info over de koudstart de A.E.D., Automatic Enrichment Device.

 

Het type II 3.4 liter is gebouwd van 1975 tot 1978. In deze periode zijn hiervan slechst 9900 gebouwd!! Van de 4.2 liter zijn daartegen in dezelfde periode 99000 gebouwd ! .

 

Automaat.

 

Dubbele r.v.s. uitlaat..

 

Beige leren interieur.

 

De radio is in handschoenkastje gebouwd. De cd-wisselaar zit in de kofferruimte.

 

Achterbank is als nieuw. Misschien heeft er nog nooit iemand opgezeten.

 

(A) Orginele krik met orginel wiel-sleutels. (B) De CD wisselaar.

 

De radio ingebouwd in het dashbord kastje..

 

Dit is de bedienings-stick van de radio en cd wisselaar.

 

Close-up van de cd wisselaar.

 

De motor.

De 3.4 liter krachtbron.

 

Hier zie je goed de nieuwe radiator met nieuwe koelfan.

 

Tussen de 2 carburateurs zie je de A.E.D. zitten.

 

Het kleine zwart doosje/kastje is de A.E.D.. De A.E.D. is eigenlijk een kleine derde carburateur!!!

 

Alle facturen van 1976 tot heden!!!

 

Revisie A.E.D.

Hier zie je hoe we de A.E.D (Automatic Enrichment Device) gaan reviseren. In principe is het een kleine carburateur met alles erop en eraan zoals vlotterkamer, regelnaald, bimetaal regelunit. Maar zonder gasklep. De gasklep-regeling wordt overgenomen door de een bi-metalen regelklep. Heel ingineus.


 

De Automatic Enrichment Device (A.E.D.) .

 

Hier zie je waar het bi-metaal regelunit zit .

 

Alle belangrijke delen van de choke.



  • A = Bi-metaal regelunit
  • R5B = Hoofdregelklep.
 
  • A = Bi-metaal regelunit.
  • B= de instelbare sproeier naald.
  • C= Door temperatuur beweegt bimetaal-klep op en neer.
 

Hier is de hoofdregelklep te zien. Goed controleren of het membraam niet zoals op afbeelding gescheurd is !.

 

Doorsnede van de AED.

 
  • 1.   Main body.
  • 2.   Gasket for valve body and float chamber lid.
  • 3.   Float.
  • 4.   Float-chamber lid.
  • 5.   Screw and washer fixing float-chamber lid.
  • 6.   Nylon filter.
  • 7.   Plug and washer retaining nylon filter.
  • 8.   Valve body.
  • 9.   Special plain washer fixing valve body.
  • 10. Screw and spring washer fixing valve body.
  • 11. Jet tube.
  • 12. Air entry valve, spindle and spring.
  • 13. Clamp ring for diaphragm.
  • 14. Main valve and diaphragm.
 
  • 1. Valve body.
  • 2. Gasket or top cover.
  • 3. Jet needle complete.
  • 4. Top cover.
  • 5. Hollow grub screw , adjusting needle.
  • 6. Aluminium blanking plugs.
  • 7.  Grub screw , adjusting valve.
  • 8. Valve stem.
  • 9. Locating washer for main bi-metal complete.
  • 10. Main bi-metal complete.
  • 11. Loading spring for main bi-metal complete.
  • 12. Screw and washer fixing.
 
  • 1. Valve body.
  • 2. Main valve and diaphragm
 

Jet needle replacement

  • 1. Circlip.
  • 2. Adjuster screw for jet needle
  • 3. Valve stem.
  • 4. Jet needle.
 

Main bi-metal complete replacement

  • 1. Main bi-metal complete.
  • 2. Spring clip. stem.
  • 3. Valve stem and locating washer correctly assembled.
  • 4. Locating washer on valve.
  • 5. Valve stem.
  • 6. Slots in valve body.
  • 7. Gasket on m ain body.

Note: Bi-metal fork must be below the washer asillustrated at 3.

 
  • 1. Serrations in the top cover.
  • 2. Loading spring for the main bi-rnetal complete.
 

De nieuwe onderdelen van het SU revisie-setje.

 

Het nieuwe membraam voor de sproeier naald

 

Hier zie je goed de sproeiernaald A en de nieuwe hoofdregel-klep B. Deze is meestal defekt ( membraam )!!

 

Het regelunit met het bimetaal is weer gemonteerd. Door de voordrukveer van het bimetaal worden de twee delen uit elkaar gedrukt. Na monteren op de AED is hij weer fijn gesloten.

 

A = de inlaat warmelucht.
B = Uitlaat mengsel.

De AED is weer klaar. Nu regelen we hem voordat we deze monteren even af. Als de inlaatbocht A nog niet gemonteerd is, even met een potlood controleren of de "warme" lucht inlaatklep vrij beweegt!! De hoofdregelklep zit vast aan het bimetaalregelunit.

 

Afregelen A.E.D.
Neem een max. 1,5mm. dik imbus-sleuteltje en steek dit door de holle instelschroef A. Maak een markering gelijk met de boven kant van het huis op de imbus sleutel. Laat daarna de imbus-sleutel los. Het verschil tussen de aantekening op de imbus moet ongeveer tussen de 1 en 1,2 mm. zijn. Dat komt overeen met -10 tot -15 graden. Onder A zit ook de mengsel afstel schroef. De koperen vierkante moer. Met de klok mee is armer mengsel, tegen de klok is een rijker mengsel. Met B regel je het stationeer toerental van 1000 rpm. af tijdens de koudstart. In C kun je met dezelfde imbus-sleutel controleren of luchtregelklep vastzit. Hij moet zo'n 1.5mm. naar benedengaan en weer naar boven komen als je de imbus loslaat. Straks kunnen de aluminium afsluitkapjes gemonteerd worden. Dit statisch afregelen gebeurt bij KAMERTEMPERATUUR ! Nu starten en jawel na 2 tot 3 omwentelingen lopen!!! Hij start weer als nieuw. Nu ook bij 3 graden.!!!! Nu even warmdraaien en controleren of hij van de choke afgaat. Jawel perfect.

 

Enkele snoepjes.


Up