Weersverwachting
Kerkrade- Nederland
.....Weer in Kerkrade


MGA 1959


Deze uit Kansas U.S.A komende MGA wordt body-off gerestaureerd. Op deze pagina kunt U van begin tot einde de restauratie van deze MGA volgen! 


De ZILVERSTONE 2000.

Hier een mooie foto gemaakt in 1955 op het race circuit.

Zo is onze MGA geworden.

Week 43    2004.   AANKOMST

Zo kwam deze MGA binnen.

Heel verrassend; er is bijna géén laswerk nodig!!! Bovendien heeft deze auto zeldzaam goede passingen!

En zo ziet hij van binnen uit!

Week 51    2004.   Even wat karosserie "werk" vanuit de spuiterij!

Spatborden en deuren zijn gedemonteerd en worden na het stralen in de primer gezet.

Het chassis is net gestraald.


De body ligt nu onderste boven.Hij is gestraald dan en voor de eerste keer in de primer gezet.

De body is nu in de spuitplamuur gezet. gespoten.


Deur en dashbord hangen klaar om in de primer gezet te worden.

Motorklep, deuren en spatborden zijn in de spuitplamuur gezet.

Hier zijn deze delen te zien tijdens het spuiten.

De body is nu in epoxy primer gespoten!

Idem dito maar nu achter aanzicht.

Week 10  2007.   OPBOUWEN

Het chassis en karosserie is eindelijk terug. Ja zoo... lang heeft het geduurd.   We gaan nu verder.

De achteras is geheel gereviseerd, natuurlijk ook overal nieuwe olie keerringen, en weer gemonteerd.

De remvoeringen van de achteras zijn vernieuwd en natuurlijk zijn er nieuwe rem-cylinders gemonteerd. De bladveren zijn met nieuwe rubbers en bussen bevestigd.

Week 11   2007.

De nieuwe watervast verlijmde houten vloer is pasklaar gemaakt en gaat er straks weer uit !!

Hier zie je ook de voorkant.

Week 12   2007.

De draagarmen zijn met nieuwe speciale perbulan rubbers en nieuwe bussen gemonteerd.

De schokdemper en grondplaat met nieuwe remcylinders zitten er weer op. Ook hier zijn nieuwe speciale rubbers met bussen en nieuwe fusees gemonteerd.

Hier zie je hoe alles weer mooi op plaats zit.

Week 14   2007.

De linkerkant is nu ook klaar. Hier zie je ook de nieuwe remcylinders met de nieuwe flexibele RVS remleiding.

Hier is mooi de nieuwe achter-remvoering en remcylinder te zien.

Week 17   2007.

De nieuwe ankerplaat met de 2 nieuwe rem-cylinders aan de voorkant. Jawel remvoeringen aan de voorkant.

Hier hebben we de remvoeringen gemonteerd.

Week 19   2007.

Stuurhuis met nieuwe stuurkogels en moeren gemonteerd.

Rechts en links nieuwe stuurhoezen.

Nieuwe Mitsuba brandstofpomp gemonteerd. Waarom een Mitsuba? Deze pomp blijkt velen maal betrouwbaarder en beter te zijn als een SU pomp!

Hier hebben we de vlamnieuwe tank met vlotter gemonteerd.

De nieuwe tank hebben we in tweelagen "zwart - blank" 2k lak gespoten. Je kunt je er nu in spiegelen ! Eigenlijk jammer dat je later alleen nog de onderkant kunt zien.

Week 29  2007.

We zijn bezig met het ombouwen en voorberijden om een 1800cc MGB motor met MGB versnellings bak in te kunnen bouwen! Hiervoor zijn enkele aanpassingen nodig, zoals o.a de baksteunen en tunnelbak.

De tunnelbak wordt ter hoogte van de baksteun aan de rechterkant aangepast. Later is dit niet meer te zien!

Hier zie je goed de uitbouw voor de rechter versnellingsbaksteun.

Week 30  2007.

Hier zie je goed hoe de tunnel vergroot is ter hoogte van de schakelpook

Als de pook- afdek kap erop zit kun je de aanpassing niet meer zien.

De gemodificeerde tunnel weer ingebouwd om even te passen. later zal hij zo definitief gemonteerd worden.

De afdekkap van de schakelpook hebben we aan de voor en achterkant aangepast. Ook dit is later onder de vloerbedekking niet meer te zien!

Hier zie je de nieuwe baksteunen voor de MGB versnellingsbak!

Week 32    2007.

Voor het "afspuiten" onder motorkap is de karosserie weer terug van weggeweest.
In stromende regen kwam de karosserie weer terug. De witte vlekken op de foto zijn regendruppels op de lens

De onderdelen liggen (lekker) klaar op de matrassen te "rusten" om later gemonteerd te worden.

Om schade aan de karosserie te vermijden hebben we voor transport de karosserie op het chassis gemonteerd.

Week 37    2007.

De motor is inmiddels weg voor revisie. Ondertussen gaan we even verder met het dashbord.

Het dasbord is klaar en weer hoogglans zwart gespoten. De schakelaars zitten er weer in. De instrumenten zijn gecontroleerd en gereviseerd. De toerenteller wordt vervangen door een elektronische en wordt "omgebouwd" voor negatief earth.!

Week 10   2008.  MOTORREVIZIE : de foto's zeggen genoeg.



Demontage van de motor.

Hier zijn de nieuwe lagerschalen gemonteerd.

De nieuwe olie keerring van de krukas gemonteerd.

Zo zie je het beter.

Het vliegwiel is gemonteerd.

De cylinderop is gereinigd en opnieuw gespoten. worden.

Cylinderop is gevlakt, afgeperst, loodvrij gemaakt en is klaar om opgebouwd te worden.

De kleppen met en geleiders zitten er weer in.

Nieuwe tandwielen, spanner en ketting.

Krukas pulley weer gemonteerd.

Hier zie je goed hoe de cylinder wanden geslepen zijn.

Kop zit er weer op.

Tuimelaars erop.

Klaar is hij.

Straks krijgt hij nog een aluminium kleppendeksel!

Week 30    2008.   We gaan verder met   OPBOUWEN.

De motor en bak zit op chassis. Alles wordt nu aangesloten zodat de motor proef kan draaien. Duidelijk te zien aan de water slangen die kris kras over de motor lopen!Dit is natuurlijk tijdelijk voor het testdraaien. Straks gaan deze weer weg en kan de karosserie erop.

Hier zie je hoe de radiator op het frame "ligt" in de test opstelling..

Nieuwe radiator geplaatst.

Week 32    2008.
Motor loopt als een naaimachientje. De waterslangen en carburateurs worden weer afgebouwd om plaats te hebben voor het plaatsen van de karosserie.

De rubbers en kurk-pakkingen die tussen het chassis en karosserie zitten zijn geplakt.

Hier de rubberen afdichting aan de buitenkant van het chassis. Als dit klaar is kan de karosserie erop !!

Week 35   2008.

De karosserie zit erop.

Alles past perfect.

Week 38   2008.

De radiator met alle slangen zitten erin.

De rem- koppeling- en gaspendaal zitten er weer in.

Nieuwe rem en koppeling cylinder zit erin en is aangesloten.

De kachel zit er ook weer in. Ook hebben we een nieuwe aluminium kleppendeksel gemonteerd. Het wordt al tamelijk "vol" onder de motorklep.

Week 37   2008.

Stuurkolom zit er in.

De aandrijfas hebben we voorzien van nieuwe kruiskoppelingen en weer gemonteerd.

Tank met nieuwe vulpijp en slangen. Kijk even niet naar het stof.

Week 40   2008.

De achterlichten zitten er weer op.

Week 42   2008.

In de afgelopen 14 dagen hebben we nog kleine dingen gedaan die je niet ziet zoals gaskabel aansluiten, rem- en koppeling ontluchten, de pezen tussen de spatborden monteren, de km teller kabel in de middentunnel bevestigen de vloerplaten voor de zoveelste keer aanpassen en nu definitief monteren enz.enz.enz..

Rem en achterlicht aangesloten en werken ook nog !! Ha Ha. Vergeet even niet hij is omgebouwd van positief naar negatief earth. Nergens staat hoe het moet. Vakman en elektronica specialist Joseppo doet het.

Hier het knipperlicht werkend. Dit zie je slecht op de foto maar geloof me, het werkt.

Bodem-platen zijn nu definitief gemonteerd.

Hier de bijrijder vloerplaat. De bestuurder vloerplaat monteren we nadat het dashbord erin zit en alles 100% werkt.!! Stel er moet nog iets aan het dashbord gebeuren dan is het gemakkelijker als deze kant er niet in ligt. De midden tunnel hebben we ook al bevestigd.

Week 43   2008.

De gereviseerde carburateurs met nieuw hitteschild zitten erop. Op de achtergrond zie je de koperen kachel retour leiding. Alles loopt fijn parallel, brandstofleiding net retourleiding kachel. Schoon! Clean.

Week 45  2008.   We zijn nu langzaam begonnen met het  INTERIEUR.

De gaten voor de stoelrails hebben we net geboord.

Stoelen zitten er mooi in maar moeten er straks weer uit voor het interieur.

Het dashbord eventjes eventjes erin om te kijken hoe het later wordt!.

Week 47   2008.

Hier zie je goed de kabel wirwar onder het dashbord. Geen probleem voor Jo. Oja om het maar even een beetje gemakkelijker te maken. Deze A is nu NEGATIVE EARTH. Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig zoals geen control box meer, de toeren teller, de benzinemeter knipperlichtrelais, dynamo, starter enz. enz.. Wil je weten hoe je de toerenteller ombouwd naar negative earth klik dan  HIER

Het stuur zit erin. Alles werkt perfect. knipperlichten, benzine meter, remlichten , dynamo, toerenteller, ruitenwissers, enz.

Het linker voor-spatbord is weer gemonteerd.

Het lage kleine voorruit zit erop.

Bij deze foto zie je de voorruit beter. mooi, mooi. De deur wordt nu gemonteerd!!

Week 51   2008.

Het nieuwe houtwerk past voor geen dubbeltje, zeker 8mm hoogte verschil. Dit kost nog een hoop werk voordat het klaar is om te bekleden. Het bekleden gebeurt als laatste.

Rechter spatbord zit er ook weer op. We gaan nu de rechterdeur monteren.

Rechterdeur zit erin.

De deuren passen perfect. De wielen zijn de oude wielen. Deze zitten er even op om te kunnen rollen!! Oja hij moet nog eventjes naar de wasserette!! Wat een stof. Volgende week gaan we de voorspoiler monteren.

Week 52   2008.   Tweede Kerstdag hebben we de eerste proefrit gemaakt op onze testbaan.!!

Motor, bak, schakelen, dif, remmen. In een woord perfekt, rijdt nieuw, is nieuw. Een oude spik splinter nieuwe auto!!! Zoals je ziet gaan we de laatste dagen voor nieuw jaar niet verder aan de spoiler maar aan het interieur.
De eerste week van januari 2009 moet hij klaar zijn voor de MG- meeting in Houten!!!.

De vloer wordt eerst bekleed met 6 mm vilt.

Hier rechts.

De rechter deurbekleding zit erin.

De linker deur bekleding zit er ook in. Ook hebben we de houten cockpit lijst boven op de deur pasklaar gemaakt. Dit was even een karweitje!! Het hout is oerhard !

Week 1   2009.

Buiten is het min 20 graden en alleen maar een luchtkanon in de loods. Heerlijk koud.! De lijm droogt heel langzaam. Bekleding rechter deurkoker zit erin.

De midden tunnel is bekleed

De linker vloermat ligt erin.

Hier onder een andere hoek.

De hele middentunnel is hier goed te zien.


Hier nog eens de tunnel in close-up. Mooi!!

De binnen-achterwielkast is klaar.

Het interieur is klaar. De zij- en achterpanelen zitten erin. Alleen nog even de cockpit rail. Voor dit alles hebben we nog een paar dagen.

Hier het kant en klare interieur.

Hier zie je nog net de met rood afgebiesde zwarte cockpitrail.

Motorklep gemonteerd. Past als gegoten !! Oja het vriest buiten nog altijd min 17 graden of te wel 17 graden onder nul. Na 21.00 uur is het hier niet meer te harden !

Eventjes het kant en klare motorcompartiment. Mooi .mooi. Goed zo Joseppo.

Het is nu 10 januari 2009 22.30. uur.

Hij is nu klaar om morgen op de MG dagen in Houten zijn debuut te maken !! What a car. Wat een week !! Iedere dag hobby'n tot laat in de avond. Heel mooi.

Week 2   2009.

Enkele mooie fotos buiten !


Zeg het maar !! WOW

Een foto-sessie van deze restauratie kun je ook zien op Youtube.
Klik HIER.

THE END



Up