MGB bouwjaar 1973.


Hier kunt U van begin tot einde de restauratie van deze uit Californie afkomstige MGB bouwjaar 1973 bekijken. De auto was februari 2003 klaar. Meer dan 95 % van deze wagen is nog origineel!! Deze B heeft ook nog eens MATCHING nummers. Matching nummers betekend; dat de motor bij deze wagen hoort. Dus zo afgeleverd vanaf fabriek. De gehele wagen is ontlakt en gestraald, daarna twee (2) keer gepoedercoat. Waarom twee keer? De eerste keer was in de verkeerde kleur gecoat. ! Even geluk hebben!! De hechting van deze coating is uitstekend. Over honderden jaren zal deze karosserie misschien nog als nieuw zijn! Deze MGB was februari 2003 klaar.
Wij wensen U veel kijkplezier.


UITSLAG MG Meeting Houten NL 19 januari 2003;

  • First place MGB 1974 from Gerard de Groot.
    He is the first owner! Deze MG was ongerestaureerd!
  • Second place MG TC 1947  from Hans Faber.
  • Third place MGB 1973  from Jo Koullen Kerkrade.
September 2005.
Een toerritje bij stralend mooi weer.

Op weg naar de RDW.

In januari 2003 hebben we tijdens de "static" MG Meeting in Houten N.L. de 3de plaats behaald!!


Pinksteren, juni 2009.
Hier met de nieuwe Minilite velgen.

Hieronder nog enkele mooie foto's.


Met donkergroene Mohair kap.

Zondag 10 oktober 2004 hebben we met deze MGA en B deelgenomen aan de Classic Club Race op het circuit Terlaemen te Zolder Belgie.
Hier staan we in de paddock van het circuit Terlaemen te Zolder.
Het weer was prachtig maar zeer koud!! 

September 2005.
Een MG weertje !

De  AANKOMST

Op deze pagina kunt U bekijken hoe deze auto bij aankomst er uitzag. Het was een bijzondere zeldzame auto uit Californie. ROEST-VRIJ. Er hoefde zelfs niet aan gelast te worden!

Het eerste "ritje".

Een klein deukje op het rechter scherm.

Deur sluitkanten-passingen zijn zeer goed!

Hier is duidelijk te zien hoe alles mooi past en strak is.




Vlam-nieuwe tank zit eronder.

De enige roest wat te zien is zit op de uitlaat.

Het interieur is hier reeds verwijderd.

Op de achter-wand waren gaten voor twee speakers gemaakt. Hier zie je hoe we de spreaker gaten weer dichtgemaakt hebben.

De monteur is gestart met het uitbouwen van de motor.


De  DEMONTAGE

Alle bedrading, leidingen, kabels en slangen worden gedemonteerd. Motor met bak kan er nu uit. Alles moet eruit voordat hij gestraald kan worden.

Motor en bak zijn eruit.

Hier is goed te zien hoe we de gaten, waar eens twee luidspeakers waren, weer hebben gelast!

Hier is dit nog mooier te zien. De donkere delen aan de rand is body-kit. Later bij het ontlakken en stralen is dit weg.

Het motor compartiment is leeg.

De speakergaten die " gekken" ooit gemaakt hebben zijn weer dichtgemaakt.

Links achter was een mini deukje bij het achterlicht.

Het dashbord is eruit. De wagen is nu klaar om ontlakt en gestraald te worden.

ZANDSTRALEN  en  POEDER-COATEN  van de body.

Alle bedrading, leidingen, kabels en slangen worden gedemonteerd. Motor met bak er uit. Alles moet eruit voordat hij gestraald kan worden.

Op de volgende foto's zie je hoe gaaf de carrosserie is. Het lijkt op nieuw blank staal.

Ook hier onder de voorspatborden waar de MG's om bekent staan. Geen roest, geen gaten! Alles is 100 %.


Links beneden zie je hoe de lasnaad van de carrosserie met TIN en niet met plamuur gedicht is


De "bak" waar de accu staat.

Binnenspatborden als nieuw.

De kokers zijn 100%.

De bodem-platen zijn perfekt. Geen roest of gaten!

Ook de bodem-platen aan de voorkant zijn perfekt.

Koffer-bodemplaat is perfekt. Kort maar krachtig. Zeer zeer zeldzaam.

We gaan nu verder met de foto's van de  COATING .

De MG is nu twee (2) keer gecoat. Ook de beide voorspatborden zijn gecoat! Voordat de coating aangebracht wordt moet de B ontlakt en daarna gestraald worden. Het poeder van de coating wordt elektrostatisch aangebracht en daarna in een oven tot 150 graden verhit!
Dus alle rubberdelen moeten eruit!

De body is gecoat in de kleur van de lak! Dus zijn de onderkant, kofferruimte, wielkasten en  spatborden NIET gespoten maar gecoat in de kleur van de wagen.!!!





De accubak is nu ook mooi DONKER-groen.



Het binnenspatbord.


ONDERDELEN van de MGB bouwjaar 1973.

Op deze pagina kunt U enkele gerestaureerde delen van deze MGB zien. Alle delen zoals bouten, moeren, onderlegschijven, borgringen, stoel-slede enz. zijn orgineel! Deze delen zijn gestraald en daarna opnieuw verzinkt.

De compleet gereviseerde achteras. Zo zijn overal nieuwe olie-keerringen gemonteerd. Nieuwe rubbers tussen en aan de bladveer ophanging enz..

De triangels zijn gestraald en opnieuw gespoten en daarna nieuwe ophangings rubbers ingebouwd.

Stuurhuis is kompleet gereviseerd en opnieuw gespoten.

De versnellingsbak-steun is gestraalden zwart gepoeder-coat en toen nieuwe ophang rubbers ingebouwd.

De defrosters zijn gestraald en daarna zwart gepoedercoat.

Aandrijfas is geschuurd, gespoten en van nieuwe kruiskoppen voorzien.

De handrem is opnieuw verchroomd en weer in in mekaar gezet.

De dempers zijn gereviseerd, gespoten en weer met nieuwe olie gevuld.

De heater is gestraald en zwart gepoedercoat. Daarna zijn alle afdichtingen/pakkingen vernieuwd.

De voorkant.

De zijraampjes hebben nieuwe rubbers en moeren gekregen.

De ruitenwissermotor heeft nieuwe koolborstel gekregen.

Zoals eerdervgezegd zijn de orginele bij de auto horende schroeven zijn opnieuw verzinkt!

Zelfs ook de moeren.

Idem-dito de onderlegschijven en borgplaatjes.

Ook de orginele kabel-klemmen zijn op verzinkt!

De "slave" koppelingscylinder met nieuwe flexibele aansluitslang.

Koplamp delen.

De knipperlicht glazen.

Nieuwe brandstof tank.

Rem/koppelings-unit. Deze delen zijn opnieuw verzinkt.

Er zijn nieuwe bussen en met nieuwe bouten gemonteerd.

Ankerplaat met nieuwe remcylinders.

Hier zitten de nieuwe remvoeringen erweer op.

Wielnaven met nieuwe lagers.

De remtrommels gestraald en weer gespoten.

Dashbordklep.

Dashbord.

De opnieuw verzinkte deurschakelaars.

Opnieuw verzinkte gaspedaal aanslag.

Bevestigings steunen van de grill.

In de Km-teller unit zijn weer nieuwe keerringen ingebouwd.

Opnieuw verzinkte stoelgeleiders.

Nieuwe remleidingen.

Motorklep aanslag-rubbers.

MOTOR-DELEN.

Het uitlaatspruitstuk heeft nieuwe tapeindes gekregen. Daarna gestraald en gespoten met hittebestendige lak.

Het aluminium inlaatspruitstuk is gestraald en ziet uit als af-fabriek.

De brandstofpomp heeft een nieuw membraan en condensator gekregen. Om inbranden van de schakelkontakten te vermijden moet de condensator natuurlijk ook vervangen worden. Zeer belangrijk!!

Zo zagen de carburateurs eruit voor "restauratie"!

En zo na revisie!

Als nieuw. Nieuwe naalden, geleiders, bussen en pakkingen.

Nieuw "hitte"schild.

Nieuwe waterpomp.

De "slave" koppelingscylinder.


Nieuwe radiator.

Nieuwe verwarmingskraan.

Nieuwe olie koeler.

De stroom-verdeler is gereinigd en daarna zijn er nieuwe contact punten en condensator gemonteerd.

De starter is gedemonteerd en gereinigd en heeft toen nieuwe koolborstels gekregen.

Het km-teller-unit heeft nieuwe olie keerringen gekregen.

De dynamo is gereinigd en gereviseerd.

MOTOR

We hebben nu de karterpan gedemonteerd.

De olie-zeef aan de oliepomp is goed gereinigd.

De carterpan is gestraald en opnieuw gespoten.

Nieuwe oliekeerring bij de krukas-pulley.

Carterpan voor montage.

De cylinderkop is gereviseerd en loodvrij gemaakt!

De motor is klaar voor inbouw.

Het  OPBOUWEN

Hier ziet U de complete opbouw van deze MGB roadster uit 1973.
Deze MGB was februari 2003 klaar.

De voortrein en stuurhuis zitten er weer onder. De ophang-rubbers van de V8 zijn gemonteerd.

De voortrein is hier mooi te zien.

Nieuwe remschijven, remblokken, flexibele remleidingen enz enz.. zijn gemonteerd.

Hier is het stuurhuis met nieuwe manschetten , stuurkogel en de gereviseerde schokdemper mooi te zien.

Close up rechts.

Hier de linkerkant.

Close up.

De gereviseerde achteras met nieuwe rubbers.

Nieuwe rem voeringen, rem cylinders, instel-unit, veren met plaatjes en bouten.

De remtrommel is gestraald en met hitte bestendige lak opnieuw gespoten

Het  SPUITWERK

De MGB gaat nu naar een spuiterij in Alsdorf Duitsland.

Nadat de auto 6 maanden in een spuiterij in ALSDORF Duitsland gestaan heeft hebben we de wagen teruggehaald!! Deze mensen hadden in deze 6 maanden totaal NIETS aan de wagen gedaan!! Later brengen we hem naar een spuiter in Nederland!

Na twee weken bij de nieuwe spuiterij in Landgraaf Limburg was er reeds resultaat !

Hier is het linker spatbord strak gemaakt en is klaar om in de primer gezet te worden.. De spuiter heeft koste nog moeite gespaard. Zo heeft hij gegevens van de coating opgevraagd om een goede hechting op de poedercoating te krijgen !!

Idem dito de andere kant.

Hier liggen ze klaarom gespoten te worden..

Motorkap staat nu ook in de primer..

Achterklep in de epoxy primer.

De body staat in de epoxy-primer te wachten op een nieuw jasje (kleur).

Je ziet dat de wagen overal afgeplakt is. Dit wordt gedaan om de poedercoat te beschermen tegen de spuitnevel.Zoals reeds gezegd is de wagen in wagenkleur gecoat. Alleen de "zichtbare" delen worden gelakt!!

De MGB heeft een nieuw jasje gekregen.

DARK racing green.

Hij lijkt zwart maar in de zon zie je duidelijk dat hij donker groen is!




We gaan nu weer verder met het opbouwen,

Hier zit de nieuwe tank met tank-gever er weer in.

De voor-schokdemper en nieuwe remleidingen gemonteerd.

De dashbordbekleding en de defrosters zitten erin straks kom je er heel moeilijk bij.

De gereviseerde verwarmings-kachel zit er weer in.

We hebben een rembekrachtiger ingebouwd om in het huidige verkeer gemakkelijker mee te doen.

Een nieuwe waterpomp en de dynamo zittwn erop.

De bak is gemonteerd met nieuwe drukgroep en koppelingsplaat.
Motor en bak is nu klaar om ingebouwd te worden!.

Overal in de bak zijn nieuwe olie-keerringen gemonteerd.

Hier gaat het drive-unit erin.

Alles zit er mooi in zonder iets te beschadigen.

De Weber DCOE 9.
De nieuwe "gas-fabriek".

Hier zit de Weber erop.

Toch maar de nieuwe Dellorto gemonteerd. Eigenlijk is hij precies hetzelfde als de dubbele Weber. We merken ook geen verschil in het lopen. Dus laten we deze NIEUWE Dellorto erop zitten!!.

Het wordt steeds voller onder de kap.

De SU's carburators zijn van nieuwe pakkingen, naalden en geleiders voorzien en samen met een nieuw heatschild weer gemonteerd.

Rechts de nieuwe oliekoeler.


Nieuwe bougie kabels.

Het dashbord zit erin. 
Alles is aangesloten! Nu even de motor testen.
17 oktober 2002  17.00 Uur eerste testloop!!!!
Motor loopt als nieuw!!

HIT THE ROAD JACK.

Hier zie je de slave koppelings-cylinder.

De achteras met nieuwe koperen remleidingen.

Koplampen en knipperlichten zitten er weer op.

Het  INTERIEUR.

We zijn begonnen met het nieuwe interieur in te bouwen.

De kofferbak bekleding zit erin. We hebben gekozen WOL kleur beige.


Het interieur is ook wol in de kleur beige.

Hiet zit de cockpitrail er weer in.

De bekleding van het interieur is klaar.

De zijpanelen met handige zijtassen zitten erin.

De "kattebak"is klaar.

We gaan nu alweer eens verder met het opbouwen van de carrosserie,

De orginele V8 gril zit er weer in.

Chroombumpers zitten erop.

De MGB klaar om naar de MG meeting in Houten te gaan.

19 januari 2003  

Derde plaats tijdens de MG meeting in Houten.
Deze derde plaats werd behaald ondanks de wagen niet geheel "af" was. Let op de komende MG club-bladen! ( MG-NIEUWS nummer 3 2003)
De mooiste MGB van Nederland??
Misschien wel.




UITSLAG MG Meeting Houten NL 19 januari 2003;

  • First place MGB 1974 from Gerard de Groot.
     He is the first owner!
  • Second place MG TC 1947  from Hans Faber.
  • Third place MGB 1973  from Jo Koullen Kerkrade.

Hier zie je het complete beige interieur met beige leren stoelen en het Monolita stuur





Het tonneau ligt er los op. De bevestigings-drukkers moeten nog gemonteerd worden.

Terug van RDW.

Hier een foto tijdens een van de eerste ritjes.


Februari 2003.

De MGB is nu klaar. 

" Hit the road J0"
Oja de kap is van Mohair en donker groen.

THE END


Up