Mini-Jet-Planes


Jo's home-made modelvliegtuigen met straalmotoren. Topsnelheid 360Kmh. .


Hier de Valkyrie XB 70 in 1980.

De Shadows en de andere toestellen op deze site zijn allemaal eigen constructies. Ook de vleugel-profielen zijn eigen ontwerp!!. Deze Shadow I is geklokt op 360 KMh. per uur!

The Shadows and all the planes on this site are all own design. Even the wing coordinates are own design. This Shadow I is stopped at 228 Mph.


Big Jim heeft twee straal-motoren van elk 3,5 kg stuwkacht. Het startgewicht van het toestel met 1 liter kerosine is 5.5 kg. Het vliegtuig vliegt als een echte F 16 !! Op de staart zetten en loodrecht wegstijgen tot het limit van het gezichtsvermogen!!

This plane has two jet-engines of 3.5 kg thrust each. The lift-off weight with one liter fuel is 5.5 kg..


Shadow II en Shadow I. Hier zie je goed dat de afmetingen van de Shadow II groter is dan de Shadow I. De Shadow II is speciaal ontworpen om demo vluchten te maken op airshows. Het toestel heeft een lagere vleugelbelasting en is hierdoor beter te vliegen cq. te landen op heel kleine vliegvelden. De Shadow I is daartegen ontwikkeld om op hoge snelheden te vliegen.

Shadow II and Shadow I. You see that the Shadow II bigger is as the Shadow I. The Shadow II is special designed to give demo -flights on airshows. This plane has a lower wing load and therefore better to fly and land on small airfields. The Shadow I is designed for high speed flights.


Duidelijk te zien waarom het twee-motorig toestel "Big Jim" heet!

Nice to see why the twin-engine plane is named Big Jim.


Enkele hoge snelheid radio bestuurde modelvliegtuigen aangedreven door straal motoren.

Some high speed radio controlled jet powered airplanes.


Enkele schaalmodellen met ingebouwde pulsjet motoren! Van links naar rechts: Mirage III., F-16, Skyhawk A4, Swallow.

Some pulsjet powered srmi-scale model airplanes.


F-16 met ingebouwde pulsjet motor. Velen zullen zich afvragen hoe het mogelijk is een motor die 1000 graden en meer wordt in een epoxy romp te bouwen. Nou deze motoren worden in een speciale reflector buis gebouwd. Na vele tests was er een reflectorbuis die perfect werkt.!! Deze reflectorbuis had geforceerde koeling!! Tijdens het lopen van de motor kon je nu gewoon een hand op de romp houden.

De F-16 op de tentoonstelling in Helchteren Belgie. Op de voorgrond is de miniatuur straalmotor op de test bank te zien! Op de testbank kan de stuwkracht, uitlaat en inlaat temperatuur, compressordruk en brandstof inspuitdruk afgelezen worden! ">

F16 on a meeting Kleine Brogel Belgium. In front the prototype of my reverse-flow turbojet engine on the test-bench.


Enkele modelvliegtuigen met puls jet motoren.

Some pulsjet powered airplanes.


Hier de Arrow one. De arrow I is ontworpen om de vleugelvorm en profiel te testen! De vleugel heeft de "vorm" van de Lightning. Het was de bedoeling om later eens een schaalmodel van een tweemotorige Lightning te bouwen.

Arrow 2. heeft de vleugelvorm van de F-16 XL.

Wingshape of the F16 XL.


Het semi schaalmodel van de F16 XL staat klaar voor de start.

F16 XL ready for take-off.


De Skyhawk met ingebouwde pulsjet straalmotor is klaar voor de start.

Skyhawk A4 with build-in pulsjet is ready for take off.


Het brandstof regel systeem. De brandstof inspuitdruk-meter en het brandstof afsluit ventiel is hier goed te zien. Brandstof verbruik is een liter JP4 kerosine voor twee minuten vliegen!

Fuel regulation. Fuel pressure-gauge en fuel shutt-off valve. Fuel consumption is one liter JP4 for two minutes flight time!


Vliegshow  Kerkrade  Nederland.

Shadow I tijdens de vliegshow in Kerkrade, motor loopt, klaar voor de start.

Shadow one ready for take off.


Nog even en hij verlaat de lanceer inrichting.

Just before take-off.




Take-off.


Om het show-programma af te werken wordt nu eerst hoogte gewonnen.

The Shadow is climbing to perform the show-program.


Lage voorbij vlucht met ongeveer 300kmh.!!

Hi speed low pass.!


Landing tijdens de vliegshow van de Kerkraadse Luchtvaartclub 70.

Landing approach in Kerkrade.


Eys - Wittem:   tijdens NK zakdragen    12 juli 1987.

De Shadow tijdens het nationaal kampioenschap zakdragen in Eys Limburg, op het hoogstepunt van Nederland.

The sneeky Shadow during a demo flights in Eys Limburg, the highest point of Holland.


Hier komt hij voorbij de toren van Eys.

Full trottle in front of the tower.


Low pas met de "Limburgse heuvels" op de achtergrond.

Low pas in front the Dutch "mountains"


Nice shot.

Op de achtergrond de zendmast van de steunzender Hulsberg bij Valkenburg. Het hoogste punt van Nederland.

In background the antenna from radiostation in Hulsberg near Valkenburg.


Hier zie je goed de aero-dynamica van het toestel.

Here the Shadow during a demoflight.


Woodvale GB.

De Arrow met de canards staat klaar voor de start in Woodvale GB. Hier gaven we een demovlucht voor meer dan 50 duizend toeschouwers. Jawel dat is Woodvale !.

The Arrow is ready for launching during Woodvale airshow in England/ Here we gave displays for more as 50 thousend visitors. Yes this is Woodvale !


Een van de piloten van het Marlborow Team zet zijn handtekening op de Shadow. Het Marlborow team gaf een machtige kunstvlucht demonstratie met twee echte Pitts.

The pilot of the Marlborow Display Team made a the signature on the Shadow. The Marlborow Team give a thrilling aerobatic display with two real Pitts.


Proto-type van de F-16 tijdens een demo-vlucht op het vliegveld Woodvale GB.

F-16 flight display on airbase Woodvale near Southport GB.


Een jaar later de F16 in orginele kleur in Woodvale 1983.

The F16 with pulsjet powered one year later in Woodvale airbase 1983. Ready for take off.


In de inlaat zie je de pulsjet zitten. Oja de Shadows zijn er ook bij !

If you look good you can see the pulsjet. Yes the Shadows are always with us !


Low pass airbase Woodvale.

Nog wat lager. Hier zie je al de shaduw van het toestel op de grond. Nu weet je waarom dit toestel SHADOW wordt genoemd!!

Still lower. Here you see already the shadow on the runway. Now you know why this plane is named SHADOW !!


Zo nog een beetje lager. Oja niet vergeten dit is vol gas 360 Kmh.!!! Dit kan alleen maar als het toestel, motor en piloot op elkaar "afgestemd" zijn. Zeker ook niet vergeten, de super betrouwbare RC besturing.!!

So still a little bit lower. Not forgotten this is full throttle about 228 Mph. This is only possible when the plane, engine and pilot are trimmed /tuned together!!


Hier de co-piloten met de Shadows en de Swallow in Woodvale G.B.

My co-pilots.


De Dehavillant Swallow. De Swallow was de Engelse tegenhanger van de Duitse Messerschmidt 163. De Swallow had een straalmotor en ME 163 een raket motor die maar enkele seconden liep.

The Dehavillant Swallow. The Swallow was the answer on the German Messeschmidt 163. The Swallow had a jet engine and the ME 163 a rocket engine running only a few seconds.


Hier zie je goed dat de Shadow GEEN kleintje is. Bijna 5Kg. startgewicht. !! Wie kan het beter.

Here you see well that the Shadow is NOT a small one. Nearly 10pnd. launching weight !!! Who does it better.


De Skyhawk A4 over Woodvale!

Las Vegas  U.S.A. 1978.

Kijk even goed achter op de bus. Ja, het is de stikker van van het team in het groot.

Look at the back of the van.


1978 Demo vluchten met de Shadows tijdens het 5de Tournament of champions in Las Vegas USA.

1978 Display-flights with the Shadows during the 5th Tournament of champions in Las Vegas USA.




5th. Tournament of Champions in Las Vegas


We zijn net aangekomen bij ons hotel, het Circus Circus hotel, de toestellen net uitgeladen. Deze Shadows en de Concorde waren deze ene keer super snel. Meer dan 800kmh !! Oja omdat ze met een DC 10 naar Los Angels gevlogen zijn. In eerste instantie hadden we met British Airways afgesproken met de Concorde naar Los Angels te vliegen. Maar helaas. De speciale transport-kisten die we gemaakt hadden voor een veilig transport van de toestellen pasten helaas NIET in de laadruimte van de Concorde !!

Here we just arrive by our hotel, the Circus Circus hotel. The Shadows in front. These Shadows and the Concorde were once extreme fast. More as 600Mph. O yes because they flew with a DC 10 to Los Angels. In the first we planned to fly with the Concorde to Los Angels. But the special boxes we made for a save trip of the planes to U.S. were to big for the cargo space in the Concorde. What a pity. !!


Concorde met Rom Air intrekbaar landingsgestel. De Concorde is speciaal gebouwd voor Las Vegas! Oja, alles wat hier op "gras" lijkt zijn in werkelijkheid kunstgras!!!

Concorde with Rom Air retracts. The Concorde was special build for Las Vegas! O yes, all the green here are green carpets




Nice plane.


Hier zie je de pulsjet motoren mooi zitten. Op de achtergrond zie je nog even de romp van de echte Concorde. Deze foto is op het vliegveld Heathrow England gemaakt. Er werden toen reclame foto's gemaakt van de echte samen met de "kleine" Concorde!

Here you see the pulsjet engines good. On the back you see the fuselage of the real Concorde. This picture is made on Heathrow GB airfield. There were made some publicity pictures of the real with the "small" Concorde.


Lausanne  Zwitserland.

De Shadow staat weer klaar voor de demovlucht in Lausanne Zwitserland.

The Shadow is ready again for take off in Lausanne Switserland.


Graveline  Frankrijk.

Een low pas in Graveline Noord-Frankrijk.

Low pas in Graveline in the North of France.




Graveline


Heidenau  Duitsland..

Hier flitst hij weer voorbij in Heidenau in de buurt van Hamburg Duitsland.

Low-pas in Heidenau nearby Hamburg Germany.


We hebben op veel meer plaatsen demo-vluchten gemaakt; zoals Beaumont Frankrijk, St-Johan Oostenrijk, Londonderry Noord Ierland, Plumbton Engeland, Wings en wheels in Engeland, Welschap Eindhoven, Soesterberg, Kleine Brogel Belgie enz.enz.. Later volgt een update!



We made a lot more demoflights such as in; Beaumont French, St-Johan Austria, Londonderry North of Ireland, Plumbton GB, Wings en wheels in Great Britain, Airbase Welschap Eindhoven, Airbase Soesterberg, Kleine Brogel Belgium

Enkele snoepjes.


Up